بهره برداری از نخستین کارخانه جوجه کشی هوشمند تمام ایرانی

سازمان اقتصادی کوثربا همت فناورانه شرکت مکانیزاسیون کوثر اتفاق افتاد:
بهره برداری از نخستین کارخانه جوجه کشی هوشمند تمام ایرانی

آئین بهره برداری از نخستین کارخانه جوجه کشی هوشمند تمام ایرانی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون قطعه جوجه در سال چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ با حضور ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و هیئت همراه و برخی مدیران محلی در کارخانه جوجه کشی فتح خرمدشت واقع در شهرستان بندرانزلی برگزار شد..


به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر چهارشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ آئین بهره برداری از نخستین کارخانه جوجه کشی هوشمند تمام ایرانی با ظرفیت تولید ۳۶ میلیون قطعه جوجه در سال با حضور دکتر ناصر فخاری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان، دکتر محمدصادق واعظی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، برخی مدیران ارشد سازمان، محمد پورخوش سعادت فرماندار شهرستان بندرانزلی، دکتر زینب مهربخش مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر و برخی مدیران محلی، در کارخانه جوجه کشی فتح خرمدشت واقع در شهرستان بندرانزلی برگزار شد.

در این آئین ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به ارزش های مدیریت سیستمی در راه اندازی این کارخانه گفت: نتیجه این تلاش، در سایه اتکا به توان داخلی و هم افزایی بخش خصوص و نهادهای حاکمیتی امروز با بهره برداری از کارخانه هوشمند تمام ایرانی که با همت فرزندان غیور شهدا تجهیز شد، به دست آمد..


وی با تأکید بر لزوم توجه مداوم به رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی در کارهای اقتصادی بیان کرد: سازمان اقتصادی کوثر امروز در صنایع بالادست طیوری، کشور را مستغنی از واردات از خارج کرده است؛ مانند تولید دستگاه جوجه کشی هوشمند با هزینه کمترو راندمان افزون تر نسبت به نمونه های خارجی.

فخاری در ادامه افزود: هر سرمایه گذار و یا فعال حوزه طیوری در کشور که به دستگاه جوجه کشی چه در بخش تجهیزات و قطعات و چه در بخش ساخت ماشین آلات نیاز داشته باشد، از طریق شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر می تواند تمام نیازهای خود را برآورده کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با یادآوری تحریم های سال ۹۸ کشور در بخش واردات مرغ اجدادی اضافه کرد: امروز اثر آن تحریم ها کم رنگ شده است و دشمن دیگر نمی تواند ضربه ای در این حوزه به کشور بزند. سازمان اقتصادی کوثر در حوزه امنیت غذایی، هم در مسأله تولید دستگاه تمام ایرانی جوجه کشی و هم در لایه استراتژیک مرغ اجداد توانسته به خودکفایی و امکان تأمین صد در صدی این نیاز اساسی کشور در بخش کشاورزی برسد.

ناصر فخاری با اشاره به لزوم پشتیبانی مسئولان ارشد استان گیلان از بخش خصوصی اظهار داشت: استان گیلان سهم ۱۷ درصدی در تولید مرغ اجدادی کشور را داراست. بر همین اساس، برای پایدار نگه‌داشتن این تولید به حمایت همه جانبه مسئولان استان نیاز دارد.

در ادامه این آئین محمدصادق واعظی مدیرعامل گروه سرمایه کشاورزی کوثر تصریح کرد: این گروه ۷۰ درصد جوجه پدر و مادر گوشتی و۴۰ درصد جوجه پدر و مادر تخم گذار را تولید می کند که در این هلدینگ شرکت‌های متعددی در ۶ زنجیره دام سبک و سنگین، طیور گوشتی و تخم گذار، زراعت، لجستیک و آبزی پروری فعالیت می کنند..

واعظی افزود: این گروه، متنوع ترین هلدینگ کشاورزی کشور است و عملا کار تکمیل زنجیره در حوزه را برعهده دارد.

وی ادامه داد: شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر با تمام توان برای تکمیل زنجیره امنیت غذایی کشور تلاش می کند که در آینده اثرات بزرگ آن‌ را خواهیم دید و از طرح ها و پروژه های مهمی رونمایی خواهیم کرد.

گفتنی است در ابتدای این آئین زینب مهر بخش مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر با اشاره به تلاش جدی این شرکت برای خروج از زیان و رسیدن به سوددهی در چند ماهه اخیر گفت: تجهیزات و دستگاه‌های جوجه‌کشی کشور که در گذشته از خارج تامین می‌شد، پس از تحریم با مهندسی معکوس توسط شرکت مکانیزاسیون کوثر ساخته و منجر به آن شد که این کارخانه جوجه کشی پس از ۶ سال تعطیلی دوباره در دولت سیزدهم احیا شود.

وی افزود: شرکت مکانیزاسیون با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریال و اخذ تسهیلات ۷۵ میلیارد ریالی برای تولید دستگاه جوجه کشی هوشمند، فرصت اشتغال برای ۲۰۰ نفر (۵۰ نفر مستقیم و ۱۵۰ نفر غیر مستقیم) را ایجاد کرده است.

مهربخش ادامه داد: مهم‌ترین برنامه مکانیزاسیون کوثر این است که تا پایان سال ۹۰ دستگاه جوجه کشی دیگر را تولید کند. این تولیدات می‌تواند از خروج حدود ۶ میلیون یورو جلوگیری کند و در حوزه تولید ماشین آلات جوجه کشی تمام ایرانی، کشور را یه خودکفایی برساند.

مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر اظهار داشت: این شرکت پیشگام اقدام عملی در زمینه صنایع طیوری است، به طوری که پس از بهره برداری نخستین کارخانه جوجه کشی هوشمند تمام ایرانی، به زودی اولین کارخانه جوجه کشی در استان سیستان و بلوچستان نیز توسط شرکت مکانیزاسیون کوثر تجهیز و تکمیل خواهد شد.

در مراسم بهره برداری از نخستین کارخانه جوجه کشی هوشمند تمام ایرانی کشور، محمد پورخوش سعادت فرماندار شهرستان بندرانزلی و حجت الاسلام بخشعلی مولایی مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت فتح خرمدشت سخنرانی کردند. در پایان این آئین، از کارگران و دست اندرکاران شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کوثر و کارخانه جوجه کشی فتح خرمدشت تقدیر شد.
منبع : سازمان اقتصادی کوثر